Vejledning til undervisningsøvelse/ til
at lave god undervisning ude i skolerne
1)
Vælg hvilken viden du vil formidle og
formidl den så korrekt som muligt
o
Prioriter
hvilken del af den viden, du har om
emnet, du vil formidle – det kan du gøre ud fra en vurdering af, hvad du
finder er mest interessant, eller mener er mest relevant for målgruppen – eller
slet og ret ud fra hvad du har læst og har mest styr på. Du kan vælge at skrive
din dagsorden på tavlen eller i et powerpointbillede.
o
Udvælg
de vigtigste pointer, det der er allervigtigste for
dig at få formidlet, og sæt det på først i formidlingen
o
Forbered
tavlenotater, power point eller et dokument med de
vigtigste pointer, således at du får dem formuleret så klart og præcist
som muligt (som sætninger eller som stikord forbundet i en form for figur), og
således at folk får optimale muligheder for at få fat i disse pointer ved både
at høre og ved at se dem
o
Repeter
eventuelt de vigtigste pointer (kort) til sidst i
formidlingen
2)
Tag hensyn til målgruppen
o
Vis grundlæggende respekt for at
nogen giver dig tid og opmærksomhed.
o
Se rundt
på alle i klassen, eller på ingen/hen over hovedet på
folk; ikke kun på de tydeligt interesserede, på faglæreren eller på dem der
sidder til venstre...
o
Prøv så vidt muligt at aktivere
målgruppen undervejs i undervisningen; det kan være i form af spørgsmål til
forsamlingen, i form af en ”summeopgave” (tal med din sidemand om xxx…) eller i
form af en aktivitet som får kroppen i bevægelse (en tænketur, refleksion mens
gruppen luger i et bed, en skriveøvelse, mulighed for at tegne mm.)
o
Sørg for at form og indhold passer til
målgruppen
§
Relevans (for eksempel for
lærerstuderende)
§
Niveau (voksne med en almen viden og
livserfaring)
§
Tilstræb at der er noget til både øjne,
ører og hænder i formidlingen
3)
Lav en plan for formidlingen
o
Planlæg starten
omhyggeligt (De første 30 sekunder er
altafgørende...)
o
Planlæg slutningen
omhyggeligt (de giver ro at vide hvordan
man kommer ud af det her, hvordan man ”lander”.)
o
Midterpartiet kan være mere fleksibelt,
men dog struktureret i punkter
o
Brug den tid du har fået, hverken mere
eller mindre (det er eneste professionelle...); lav gerne en plan B i form af
nogle ekstra debatspørgsmål eller en passende aktivitet, hvis der skulle være
for lidt stof til at fylde al din tid ud
o
Lav eventuelt en generalprøve, tag
tid på det og brug dit team til at få feedback
4)
Brug nogle af de virkemidler som erfaringsmæssigt gør formidlingen bedre
o
Brug fortælling til at
eksemplificere eller til at understrege pointer
o
Historier giver sammenhæng og mening
o
Historier får folk til at lytte og huske
bedre
-
Brug billeder; til at illustrere den faglige viden, eller som en
smuk baggrund
-
Brug stemmen bevidst
o
Tal højt, klart og tydeligt
o
Varier tonelejet og stemmebrugen
o
Undgå at sige ØØØØHHHHH for ofte
-
Brug kroppen bevidst
o
Husk startstillingen!
o
Vær bevidst om, hvordan du placerer din
krop i rummet og varier placeringen af kroppen; hvis du for eksempel vil
formidle 3 forskellige synspunkter eller teorier, så stil kroppen 3 forskellige
steder, svarende til de 3 pointer. Du kan også variere imellem at stå og at
sidde på bordet.
o
Stå ikke i vejen for folks udsyn til
tavlenoter ol.
o
Undgå at pille, fumle ol. som kan
distrahere tilhørerne
o
Vær ikke bange for at holde korte pauser i
informationsstrømmen
§
Til at en pointe kan synke ind i folk
§
For at finde dit fokus eller den røde tråd
igen
5)
Vær bevidst om kommunikationen og relationen til dem du formidler til
o
Tag en beslutning om, om du vil have spørgsmål
undervejs eller ej, og meld det klart ud fra starten af
o
Tal hverken ned til eller op til, men lige
ud til folk; relater ligeværdigt
o
Brug gerne humor, IKKE ironi
o
Gå aldrig i længere dialog eller
diskussion med en enkelt person på helhedens bekostning, men luk det efter en
2-3 spørgsmål/indlæg og henvis eventuelt til en snak bagefter
o
Vær ikke flov over at sige ”Det ved jeg
ikke”; du er ikke ansat som alvidende orakel, men som formidler af det du
har sat dig ind i, så fremtur ikke i vage spekulationer eller tågede
forklaringer, men henvis til selvstudie eller eventuelt til at komme med et
svar næste gang
o
Hvis du er nervøs så sig det; de
fleste mennesker har forståelse for, at man kan blive nervøs ved at stå frem og
formidle noget og vil ofte gerne støtte og hjælpe. Man kan for eksempel hjælpe
sig selv ved at trække vejret dybt før og nogle gange under formidlingen, eller
ved at beholde kontakten med sin krop (mærke sine fødder indefra ol.) mens man
formidler
6)
Træn dig op til at være god til at give og
modtage konstruktiv og lærerig feedback. Når du giver feedback så kunne du gøre
det ud fra disse punkter:
o
Noter ned
under de andres formidling, når der er
noget du lægger mærke til (ser og hører hos formidleren eller mærker inde i dig
selv) eller når du får en tanke eller ide, så du efter deres formidling har en
liste med stikord og kan give konkret feedback fra en ende af. Hvis du skal
gøre dette ordentligt og ustresset, så må du vælge at fokusere din opmærksomhed
på feedback fremfor på at få et fagligt udbytte af de andres formidling; ikke
fordi det helt udelukker hinanden, men man må vælge hvad der har størst fokus i
opmærksomheden, og du kan jo heller ikke være 100% opmærksom på formidlingen mens
du skriver stikord ned. I praksis gør vi ofte dette ved på forhånd at aftale,
hvem i teamet der giver feedback til denne formidling, så resten kan
koncentrere sig om det faglige udbytte af formidlingen.
o
Når du så giver din feedback til den der
har formidlet, så begynd med at fortælle hvad du har lagt mærke til
(iagttaget) og hvad det du konkret lagde mærke til gjorde ved dig i
situationen: Inspirerede dig? Kedede dig? Tabte dig? Provokerede dig? Gav
dig en ny indsigt? Undrede dig? Glædede dig? Var der noget som du mener var
faktuelt eller fagligt forkert? Noget sprogligt som kunne gøres bedre? Et af
punkterne i denne formidlingsvejledning som du kom til at tænke på under denne
formidling?
o
Prøv om du kan undlade at vurdere og
bedømme den andens formidling, men i stedet fokusere på at give dine
iagttagelser og indtryk tilbage til formidleren på en måde, så denne kan
blive klogere på, hvordan h-ns formidling og personlighed virker på forskellige
mennesker i forskellige situationer.