Drøftelse af en planche der viser fordøjelsessystemets opbygning og biokemi.
Naturen
som læremester
Fagbeskrivelse
for linjefaget Naturfag
Formål
Formålet med linjefaget
Naturfag er at sætte naturen i centrum
for undervisningen - både den natur som omgiver os og den natur som vi selv
består af – og derved opnå en så stor indsigt som muligt i menneskets
natur, livets natur og i den verden som omgiver os.
Visionen er at arbejde hen imod
denne indsigt i et undervisningsmiljø, som er inspireret af det
grundtvig-koldske syn på skole og menneske, hvilket i vores sammenhæng for
eksempel vil sige et undervisningsmiljø hvor vi dyrker værdier som
inspiration, indsigt, glæde, tryghed og fællesskab, samt baserer
arbejdet på klassiske naturvidenskabelige idealer som nysgerrighed,
evnen til at kunne udforske og eksperimentere, åbensindet og kritisk at kunne
diskutere videnskabelige hypoteser, resultater og tekster, og det at kunne
formidle naturfaglig viden på en velunderbygget, logisk og saglig måde.
Hensigten er alt i alt
at du får lagt grunden til at blive en så god lærer som muligt, der kan
undervise i naturfagene biologi, geografi og natur/teknologi i de frie skoler,
og som kan bidrage til den folkelige
livsoplysning, med særligt henblik på naturvejledning, sundhedsoplysning og
bæredygtig udvikling.
Mål for Naturfag
Målet med det første års
undervisning i Naturfag er først og fremmest
at opmuntre og inspirere de studerende til at forberede sig på at kunne begynde at undervise i naturfagene
natur/teknologi, geografi og biologi
ude i skolerne i praktikåret.
Målet for hele linjefaget er at hver enkelt studerende
i løbet af uddannelsen opnår et tilfredsstillende niveau for en ny lærer af
viden, færdigheder og fagdidaktik/formidlingskompetence indenfor udvalgte
geografiske, biologiske, natur/teknologiske, fællesfaglige og videnskabsteoretiske
vidensområder.
Den viden, som man skal tilegne sig i
linjefaget Naturfag, er organiseret i form af temaer af typisk 3 ugers
varighed. De temaer, som vi har valgt at lægge vægten på i Naturfag på
Lærerskolen er:
-
4 fællesfaglige
fokusområder, som for eksempel ”
Produktion med bæredygtig
udnyttelse af naturgrundlaget”, ”Den enkeltes og samfundets udledning af
stoffer” og ” Drikkevandsforsyning for fremtidige generationer”.
-
3 geografiske temaer: Jordkloden og dens klima, Naturgrundlag
& levevilkår, og Globalisering & bæredygtig udvikling
-
3 biologiske temaer: Økologi, Evolution og Krop & Sundhed
-
2 Natur/Teknologiske temaer:
Natur/Teknologifaget 1. – 3. klasse og Natur/Teknologifaget
i 4.-6. klasse
De
færdigheder
, som vi har valgt
at lægge vægten på i Naturfag på Lærerskolen er
laboratoriearbejde, feltarbejde, faglig læsning, naturvejledning og det at
kunne føre elever op til den naturfaglige prøve.
Tilfredsstillende laboratoriefærdigheder vil sige at
kunne håndværket med at lave naturfaglige forsøg, fra at læse, forstå og
udarbejde forsøgsbeskrivelse over indkøb og håndtering af de praktiske
materialer til diskussion af metoder, hypoteser og fejlkilder. Samt eventuelt
at kunne indrette og vedligeholde et skoleakvarium (med guppyer og med danske
vandhulsdyr) og bruge det til at illustrere naturfaglige begreber som
økosystem, stofkredsløb, vandrensning, gødning, ernæring, adfærd, genetik og
evolution.
Tilfredsstillende feltarbejdsfærdigheder vil sige at
kunne udvælge og bruge feltudstyr som håndbøger, bestemmelsesduge,
vegetationsanalyser, kikkerter, ketsjere, lupper, plastakvarier og -bakker og
lave undersøgelser ude i felten (for eksempel dammen, skoven eller stranden) på
en organiseret, interessevækkende og lærerig måde. Samt eventuelt at kunne lave
små feltforsøg med bæredygtig dyrkning af grøntsager, blomster eller
landbrugsafgrøder og bruge det til at illustrere naturfaglige begreber som
bæredygtig udnyttelse af naturgrundlaget, landbrug, artsrigdom, arters nicher
og tilpasning til miljøet, jordbund, humuslag, næringsstoffer og
klimatilpasning.
Tilfredsstillende naturvejledning vil sige at have et
arts- og naturkendskab til at kunne tage en målgruppe med ud i naturen (primært
den nære) på alle årstider og formidle udvalgte, aktuelle arter og naturforhold
på en interessant og inspirerende måde, og bruge det til at illustrere faglige
begreber som organismers opbygning & funktion, tilpasninger til miljøet,
udviklingshistorie/evolution, forholdet imellem naturen og mennesket,
livscyklus og adfærd.
Tilfredsstillende færdighed ift. den fælles
naturfaglige prøve vil sige at have læst, forberedt og diskuteret forskellige
forløb til fællesfaglige fokusområder (som for eksempel landbrug, drivhuseffekt
og drikkevand) samt at have et indgående kendskab til prøvens form og
kriterier.
Med hensyn til fagdidaktik/formidlingskompetence,
så lægger vi i undervisningen i Naturfag især vægt på at man bliver bedre til:
-
At kunne forberede, udføre og evaluere undervisning
i et fagligt emne på en sådan måde, at det faglige og fagdidaktiske niveau
er i orden
-
At kunne reflektere over og diskutere, hvad god
undervisning i Naturfag er, såvel i teori som i praksis, baseret på
didaktiske teorier og tanker
-
At kunne sætte ord på sin egen naturfaglige
lærerprofil eller professionsidentitet, såvel mundtligt som skriftligt
Fagbeskrivelsen
for Naturfag
Fagets timetal er: 320
Liniefaget naturfag dækker liniefagsuddannelse i skolefagene biologi, geografi
og natur/teknik. Undervisningen i naturfag på Den frie Lærerskole vil på en og
samme tid tage udgangspunkt i en moderne naturvidenskabelig og en
historisk-poetisk forståelse af forholdet mellem mennesket og den øvrige natur.
Formål
Formålet med undervisningen i naturfag er, at de studerende bliver gode lærere
i fagene biologi, geografi og natur/teknik i de frie skoler, samt at de bliver
i stand til og får lyst til at formidle fagområdernes indhold i
folkeoplysningen og i andre folkelige fora.
Undervisningen i naturfag skal derfor ud over at give de studerende
undervis-ningskompetence inden for de tre skolefag gøre de studerende
kompetente til og give dem lyst til at deltage i diskussionen om og udviklingen
af de naturviden-skabelige vidensområders særlige placering i den
grundtvig-koldske skole-tradition. Ligeledes skal undervisningen give de
studerende en sådan indsigt i og personlig holdning til menneskets omgang med
den øvrige natur, at de kan og vil deltage i de samfundspolitiske diskussioner
om globalisering, økologi og bæredygtighed og kritisk kunne forholde sig til
naturvidenskabens funktion i et moderne samfund.
Målet i liniefaget er, at de studerende efter endt forløb besidder
tværfaglig- og enkeltfaglig viden både bredt og dybt i de tre fagområder. De
studerende skal kunne anvende deres viden fagdidaktisk.
De studerende skal kunne analysere og vurdere undervisningsmaterialer til
fagene samt kunne planlægge, gennemføre og evaluere undervisning på de
forskellige niveauer.
Målet er tillige, at de studerende opnår en bred indsigt i og forståelse for
naturvidenskab som videnskabsområde herunder naturvidenskabens placering i den
videnskabsteoretiske diskurs i samfundet.
Indhold
Undervisningen i naturfag vil derfor have følgende indholdsmæssige kærneområder
som vi arbejder med i løbet af studiet:
Biologi
De levende organismer og deres biotoper
Sundhed og fysiologi i biologisk perspektiv
Genetik, evolutions- og adfærdsbiologi
Anvendelse af biologi i produktion og bioteknologi
Feltbiologi og eksperimentel biologi
Geografi
Naturgeografi
Kulturgeografi
Regionalgeografi
Befolkningsgeografi
Samspillet mellem mennesker og natur
Globalisering og rige- og fattige lande
Natur/Teknik
Materialer, stoffer, fænomener og apparater fra hverdagen
Dyr, planter og mikroorganismer
Kroppen og dens funktioner
Centrale sammenhænge i naturen
Regionale og globale mønstre
Den atomare og molekylære verden
Solsystemet og verdensrummet
Ressourceudnyttelse og bæredygtighed
Samfundets og den enkeltes brug af teknik
Naturvidenskabelige arbejdsmetoder
Vi lægger i liniefaget Naturfag stor vægt på, at undervisningen foregår
udendørs, hvor dette er relevant i forhold til emnerne, og vi anvender
udeskole/udeundervisning som didaktisk metode.
I den frie skoletradition er værdigrundlag, fortælling, oplysning og oplivning
centrale begreber. Vi forholder os i liniefaget Naturfag aktivt til disse
begreber samtidig med, at vi har begreber som ”Centrale kundskabs- og
Færdigheds-områder”, “Slutmål”, “Delmål”, “Fælles Mål” og “Testning” med, når
vi tilrettelægger vores undervisning. Undervisningen tilrettelægges altid i
dialog mellem underviser og studerende, og vi bestræber os hele tiden på, også
at beskæftige os med, hvad der aktuelt er på den miljømæssige dagsorden, hvad
der aktuelt sker på verdensplan, og hvad der sker i naturen netop nu.
Også i liniefaget Naturfag er tilegnelsen af kundskaber og færdigheder et
personligt ansvar men en fælles sag.